لوکوربوزیه ( آگوست اکتبر ) اسم مستعار چارلز ادوارد ژان نرت- گریس(Charles Eduard Jeanneret-Gris) است . او یک معمار معروف بود که با سبکی که امروزه سبک بین المللی نامیده می شود به همراهی لودویگ میس واندر روهه والتر گروپیوس و تئو وان داربورگ کار می کرد.
لوکوربوزیه franklins catalogue در لشودفوند (La Chaux-de-Fonds) شهر کوچکی در شمال غربی سوئیس در نزدیکی مرز فرانسه متولد شد . لوکوربوزیه علاقه ی زیادی به هنرهای بصری داشت و نزد شخصی به نام چارلز لپلاتنیه که معلم یک مدرسه ی هنرهای زیبای محلی بود و خود در بوداپست و پاریس درس خوانده بود به آموختن مبانی هنر پرداخت .
اولین خانه هایی که او طراحی کرد در لشودفوند و متعلق به خود وی بودند مانند ویلا فالت (Villa Fallet) ویلا شوآب (Villa Schwob) و ویلا ژان نرت ( این خانه ی آخر را برای پدر و مادرش ساخته بود) . این خانه ها یادآور سبک معماری رایج منطبق بر طبیعت کوه های بومی در آن منطقه یعنی رشته کوه های آلپ بودند . لوکوربوزیه دائما برای فرار از محدودیت های حاکم در شهرش به دورتا دور اروپا سفر می کرد . در حدود سال به پاریس رفت . در آنجا در دفتر یک فرانسوی پیشگام تولید بتن تقویت شده به نام آگوست پرت (August Perret ) کار پیدا کرد .
بین اکتبر و مارس برای پیتر بیرنس معمار و طراح معروف آن زمان در نزدیکی برلین کار کرد و در آنجا با لودویگ میس واندر روهه ی جوان ملاقات کرد . در آن موقع می توانست آلمانی را بسیار روان و سلیس صحبت کند .هر دوی این تجربه ها تأثیرات زیادی بر زندگی شغلی او در آینده گذاشتند .
لوکوربوزیه در اواخر سال به کشورهای بالکان رفت و از یونان و ترکیه نیز دیدن کرد . دفترچه ای از ا سکیسهای او در این مسافرت حاوی طرح هایی از معبد پارتنون به خوبی اثبات کننده ی تأثیرات ارائه شده در کار بعدی او به نام ورس اون آرکیتکچر (Vers Une Architecture) در سال بود . او در سال و در سن سالگی برای همیشه به پاریس نقل مکان کرد و در سال لقب لوکوربوزیه را که اسم پدربزرگ مادری اش بود به عنوان اسم مستعار خود انتخاب کرد.
لوکوربوزیه در طرح های خود بسیار تحت تأثیر فضای کلی شهری و سیستم شهرنشینی منطقه به منطقه بود که به کارش جذابیت بالایی franklins catalogue می بخشید . او همچنین عضو ا نجمن بین المللی معماران مدرن شد . او یکی از اولین کسانی بود که در زمان خود تأثیر ماشین را انباشتگی franklins catalogue انسان ها بیان کرد ! او این مطلب را چنین توضیح می داد که در آینده شهرها حاوی آپارتمانها و ساختمان های بزرگی خواهند شد که هر کدام به طور مجزا گویی در کنار بقیه پارک شده اند . تئوری ها و طرح های لوکوربوزیه خصوصا توسط صنف ساختمان سازان کاملا مورد قبول قرار می گرفت چنان که لوکوربوزیه می گفت : به طور قانونی تمام ساختمان ها باید سفید باشند . و دیگر معماران از این گفته پیروی می کردند و از هر گونه تزئینی به شدت انتقاد می کردند . لوکوربوزیه از ترکیب های بزرگ منظم در شهرها همواره با عبارت های خسته کننده و ناهماهنگ با افراد پیاده در شهر یاد می کرد . پلان شهری برزیل نیز بر همین ایده های او بنا شده بود . آخرین آثار لوکوربوزیه بیان کننده ی یک برداشت پیچیده از فشارهای مدرنیته در زمان خود بودند ولی در عین حال طراحی های معماری شهری او دارای حالت استهزا و انتقادگرایانه هستند.
آثار مهم ویلا شواب ویلا استین دومونزی ویلای ژانره ویلا ساووی - کاخ شوروی روسیه - آسمانخراش کارتسین ایالات متحده - خانه کراتکت آرژانتین - ساختمان سازمان ملل ایالات متحده - عبادتگاه رونشام فرانسه - موزه احمدآباد هندوستان - مجموعه ورزشی صدام حسین عراق - موزه ملی هنر غرب ژاپن - دیر سنت ماری فرانسه franklins catalogue - نمایشگاه فیلیپس بلژیک - مرکز هنرهای بصری کارپنتر دانشگاه هاروارد ایالات متحده - کلیسای سنت پیر فرمینی فرانسه
سایت ویلا ساوا چمن زار وسیعی است که درختان بسیاری دور تا دور آن را فرا گرفته اند. ورودی اصلی سایت در جنوب قرار دارد و راه دسترسی به بنا در ضلع شمالی قرار دارد. پیش بینی شده است که این مسیر با ماشین طی شود. لوکوربوزیه با این کار قصد داشته است تا مخاطب خود را دور ویلا بچرخاند و با این کار ویلا ساوا در همان برخورد اول خود را به ساکنان نشان می دهد.
حجم ویلا ساوا همانند مکعبی سفید و سبک (به جهت ارتفاع از سطح زمین) در میان درختان franklins catalogue سبز است. این سبکی با استفاده از نمای آزاد (کاذب و بدون پلان) و وجود تراس در بام تشدید شده اند. راه دسترسی و دیوارهای طبقه همکف نیز از جنس شیشه می باشند که این خود باعت ارتباط بصری بین داخل و طبیعت خارج شده است. (پلان آزاد)
3d model of Villa Savoye دید باز به کمک شیشه و انتقال احجام و خطوط (در پلان) به خارج از خصوصیات معماری نیم طبقه بالایی می باشد که توانسته است پلان آزاد و نمای آزاد را برای لوکوربوزیه به خوبی ایجاد کند.
Main foyer from north ویلا ساوا ایده رهایی از خاک لوکوربوزیه را به نمایش می گذارد و به او اجازه می دهد تا مسکن ایده ال دهه - را طراحی نماید. او ایده های بیان شده در مدل سیتروهان را تکمیل نمود و در مجموعه خانه های این دهه مورد استفاده قرار داد.ویلا ساوا به منظور پذیرش نور همچنین آنتنی بشقابی بر فراز چشم انداز جای گرفته است. ویلا ساوا شبیه یک ویلای رنسانس دارای فرم مرکزی است و مانند معابد در یک دور نمای وسیع و بر فراز پیلوتی (نمونه معاصر ستون های کلاسیک) قرار گرفته است.
Master bath from east Villa Savoye Poissy, France ویلا علاوه بر دارا بودن مفاهیم معاصر و تاریخی نمادی از سیستم تفکر قدم به قدم لوکور بوزیه است. در مرحله اول او هر بنا جزئی از شهر تخیلی خود می داند و ثانیا می کوشد تا نشان دهد که چگونه معماری فیزیک و فرهنگ زندگی را غنا می بخشد
No comments:
Post a Comment